Podda om skönhet – tips på innehåll

Av diverse listor över podcasts att döma är skönhet, hudvård och hälsa ett populärt ämne som många lyssnare söker sig till. Därför är det en bra idé att starta podcast om du sitter på rätt innehåll och även kunskap om de nämnda områdena. För det är just innehållet som ofta avgör hur framgångsrik en ny produktion blir.

Här får du de bästa tipsen på innehåll när du ska lansera en ny podcast inom ämnet skönhet och hudvård. Vad vill lyssnare veta mer om? Hur kan du nischa ditt innehåll från andra poddar?

Förmedla kunskap och erfarenhet

När ”vanliga” människor lyssnar på radio och podcasts är det ofta som en bisyssla. Kanske i samband med träning, matlagning eller en slapp stund i soffan. Därför är det viktigt att tänka på vad du förmedlar eftersom att lyssnaren inte alltid är 100 % engagerad på egen hand. Allt för mycket prat om ingenting är med andra ord bortslösad tid. Ibland kan det vara bättre att bjuda på ett konkret innehåll som är kort, men väldigt konkret. Det leder vidare till det faktum att det också kan vara en bättre idé att fokusera på ett ämne i en och samma session istället för att blanda och ge. Är temat till exempel behandlingar med botox är tipset att djupdyka in i botox världen och hitta intressanta infallsvinklar att tala utifrån.

  • Vad är oron många känner inför botox behandlingar?
  • Kan något gå snett när du använder botox?
  • Vilka kliniker är bäst i Sverige på botox?

Ett podcast-program som ska handla om botox kan till exempel bestå av en intervju med en expert i ämnet botox. Kanske en erfaren plastikkirurg eller en vanlig person som berättar hur det går till när du behandlas med botox. Ju mer trovärdigt innehållet är, desto mer engagerade kommer dina lyssnare att bli. Det kan också vara nyckeln till en framgångsrik podd eftersom att värdet på din podcast ökar i takt med att fler lyssnare ansluter och engagerar sig.

Balans och återkoppling

Ett av de mest kluriga momenten när du driver en podcast är att balansera innehållet mellan olika avsnitt. Det kan nämligen vara smart att koppla an till ett tidigare avsnitt även om ämnena skiljer sig åt. När en ny lyssnare ansluter till avsnittet om botox kan den lockas av att lyssna på tidigare avsnitt just genom att höra något du snabbt nämner. Det är dock en känslig gräns för vad som är en naturlig återkoppling och det som upplevs som reklam.

Det du däremot kan göra är att lägga upp en hemsida till din skönhetsblogg där du dels har länkar till samtliga avsnitt, dels kort information om ämnet. När du sedan spelar in dina nya avsnitt kan du istället för att nämna tidigare ämnen bara tipsa om sajten. Intervjuar du en specialist inom botox kan du alltså nämna för dina lyssnare att det finns flera intervjuavsnitt om andra ämnen.

En ytterligare fördel med hemsidan är att du kan använda den som annonseringsplats om du föredrar att hålla podcasten ren från reklam.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *